طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند و اثربخشی آن

طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند و اثربخشی آن: با توجه به داده‌های پزشکی، طب سوزنی بیشتر برای دردهایی مانند درد کمر، مفاصل، گردن، درد سیاتیک، آرتروز، سردرد و میگرن همچنین برای مراقبت های پوستی، تناسب اندام و لاغری موضعی استفاده می شود.

مشاوره برای دریافت طب سوزنی
قبل از شروع دوره طب سوزنی، صرف نظر از بیماری که درمان می شود، بهتر است از متخصص طب سوزنی بخواهید تا تشخیص واضحی از شرایط شما ارائه دهند. این امر موجب می شود تا بیماری به درستی درمان شود و نتایج درمان به صورت عینی قابل ارزیابی باشد.

طب سوزنی و درمان دردها و بیماری مختلف
• دردهای سیستم عضلانی-اسکلتی
ماهیچه ها، استخوان ها و مفاصل معمولاً در مجموع سیستم عضلانی-اسکلتی نامیده می شوند. هنگامی که بیماری و یا آسیبی در این سیستم رخ دهد، تقریباً همیشه منجر به درد می شود. بیشتر مردم از کلماتی مانند روماتیسم یا آرتریت برای توصیف این نوع درد استفاده می کنند. پژوهش های متعدد دربارۀ این مسئله که طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند نشان می دهند که بیماری های روماتیسمی به خوبی به طب سوزنی پاسخ می دهند.

درد مزمن، به دلیل بیماری سیستم اسکلتی- عضلانی، اغلب قابل درمان با طب سوزنی است. با توجه به اطلاعات موجود، بهتر است بگوییم طب سوزنی در این نوع شرایط «همیشه ارزش امتحان را دارد».
• رگ به رگ شدن
آسیب یا رگ به رگ شدن ناگهانی معمولاً به خوبی به طب سوزنی پاسخ می دهد. درد ناشی از رگ به رگ شدن شانه اغلب برای چند روز و یا چند هفته پس از آسیب اولیه ادامه خواهد داشت. پس از تشخیص واضح، معمولاً می توان از طب سوزنی برای تسکین این نوع درد استفاده کرد.
مزیت اصلی درمان این دردهای حاد با طب سوزنی این است که می توان از درد مزمن جلوگیری کرد. آسیب ناگهانی شانه ممکن است باعث درد و بی حرکتی برای چندین ماه و گاهی سال ها شود. اگر در هنگام بروز درد از طب سوزنی استفاده شود، می توان از درد مزمن اجتناب کرد.

• آرتروز
کارهای تحقیقاتی زیادی دربارۀ این امر که طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند انجام شده است. با توجه به کارآزمایی‌های بالینی روی زانو، لگن، آرنج، گردن و کمردرد، می توان گفت که اکثر افرادی که طب سوزنی دریافت می‌کنند، دردهایشان به طور قابل توجهی تسکین می‌یابد. طب سوزنی روشی ایمن و موثر برای درمان آرتروز است.
• سردرد
سردرد دلایل متعددی دارد. آرتریت گردن، مشکلات دندانی، سینوزیت، استرس و تنش همچنین آسیب به سر تعدادی از علل متعدد هستند. طب سوزنی برای درمان طیف گسترده ای از سردرد ها، به ویژه سردردهای میگرنی استفاده شده است و نتایج به دست آمده بسیار دلگرم کننده بوده است. پژوهش ها نشان می دهند که بین ۶۵ تا ۹۵درصد از تمام مبتلایان به سردرد و میگرن به تسکین درد قابل توجه و طولانی مدتی از طب سوزنی دست یافته اند.
درمان سردرد با طب سوزنی ممکن است باعث شود سردرد به طور کامل ناپدید شود و یا با شدت و/یا کاهش قابل توجهی همراه باشد. تسکین درد ناشی از طب سوزنی گاهی اوقات می تواند برای چند سال حفظ شود و معمولاً درمان مجدد برای سردرد کمتر مورد نیاز است.

خدمات کلینیک دکتر منوچهر امینی
طب سوزنی علاوه بر تسکین در و درمان کمردرد، گردن درد، آرتروز، سردرد و میگرن می تواند در درمان سندرم درد میوفاشیال، سیاتیک، سندرم روده تحریک‌پذیر، گوش درد و غیره نیز موثر باشد.
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند طب سوزنی تکنیکی بی ضرر است و با نتایج عالی همراه می باشد. کلینیک دکتر منوچهر امینی با هدف تسکین دردهای عضلانی-اسکلتی، مرکزی کاملا تخصصی برای ارائۀ خدمات طب سوزنی با استانداردهای بین المللی است.

منابع