طب سوزنی چیست و موارد کاربرد و فواید آن

طب سوزنی برای درمان درد

طب سوزنی چیست و موارد کاربرد و فواید آن

افراد زیادی به طب سوزنی به عنوان درمانی مطمئن و موثر برای بیماری های مختلف، از بی خوابی گرفته تا استرس، درد های اسکلتی و چاقی، روی می آورند. طب سوزنی چیست و موارد کاربرد آن کدامند؟

درمان دردهای مزمن
طب سوزنی روش سنتی چینی است که برای تسکین علائم بیماری مانند درد استفاده می شود. طب سوزنی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را درمان کند. یکی از مهم ترین کاربردها و البته مزایای بزرگ طب سوزنی تسکین دردهای مزمن (طولانی مدت) است، مانند:
• آرتروز
• دردهای عضلانی.
• سردرد و میگرن.
• زانو درد.
• درمان چاقی موضعی و تناسب اندام
• درد های اسکلتی مانند کمر (سیاتیک)، دیسک کمر، درد گردن (دیسک گردن)، درد های زانو، مچ پا
البته دریافت طب سوزنی از افراد فاقد صلاحیت می تواند مضر باشد. افراد آموزش ندیده و یا کسی که از سوزن های غیر استریل استفاده می کند می تواند باعث عفونت، سوراخ شدن اندام ها و آسیب های سیستم عصبی مرکزی شود. پس برای دریافت تخصصی ترین خدمات طب سوزنی با کلینیک دکتر منوچهر امینی تماس بگیرید.

تحقیقات در مورد طب سوزنی چه می گویند؟
با توجه به پژوهش‌های متعدد و بین المللی دربارۀ این که طب سوزنی چیست و موارد کاربرد آن در درمان انواع بیماری ها کدام است، می توان مدعی شد که طب سوزنی در درمان چندین نوع درد کاربرد موثری دارد.
• زانو درد
درد ناشی از آرتروز در زانو یکی از دلایل اصلی ناتوانی در بین بزرگسالان است. یک بررسی در سال ۲۰۱۰ نشان می داد که طب سوزنی درمانی موثر برای زانو درد و علائم فیزیکی آرتروز است.
• گردن درد
طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، طب سوزنی می تواند به طور قابل توجهی درد گردن را کاهش دهد. طب سوزنی به کاهش فشار گردن و کاهش تنش عضلانی کمک می کند.
• میگرن و سردرد
مروری بر مطالعات میگرن در سال ۲۰۱۲ نشان می داد که طب سوزنی حداقل به اندازه سایر درمان‌ها، از جمله دارو، در کاهش علائم میگرن مؤثر است. همچنین، طب سوزنی مزایایی نسبت به درمان های کلاسیک دارد، از جمله اثرات ماندگارتر، مصرف کمتر دارو و عوارض جدی و یا جانبی کمتر.
علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که درمان‌های طب سوزنی منظم ممکن است به افرادی که سابقه میگرن دارند کمک کند تا از حملات بعدی جلوگیری کنند.
به طور کلی، سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را در درمان صدها بیماری و علائم موثر می داند.

مزایای برتر
اگرچه طب سوزنی برای کاهش درد شناخته شده است، اما پژوهش ها حاکی از آنند که به طور موثر انواع علائم، شرایط و بیماری ها را درمان می کند، از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بیماری های تنفسی، مانند آلرژی، سرماخوردگی، التهاب لوزه، برونشیت و آسم – برخی تحقیقات نشان می دهند از آنجایی که طب سوزنی می تواند التهاب را کاهش دهد، می تواند به بیماری های تنفسی نیز کمک کند.
• اختلالات ارتوپدی – برخی از مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به آرتریت درد کمتری را با طب سوزنی تجربه می کنند.
• اختلالات گوارشی، مانند سکسکه، یبوست، اسهال، گاستریت و کولیت – انواع مطالعات آزمایشی نشان داده اند که طب سوزنی به طور موثر انواع مشکلات معده را درمان می کند.
• اختلالات عاطفی، از جمله افسردگی و اضطراب – مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی استرس را کاهش می دهد و مزایایی مشابه با درمان شناختی رفتاری دارد.
• وزوز گوش – یافتن درمان موثر برای وزوز گوش دشوار است، اما طب سوزنی در کاهش بلندی صدا و شدت وزوز گوش موثر است.
• بی خوابی – بنیاد ملی خواب می گوید که طب سوزنی می تواند به مدیریت آپنه خواب کمک کند و می تواند آرامش را افزایش دهد و به خواب رفتن را آسان تر کند.
تحقیقات زیادی دربارۀ این که طب سوزنی چیست و موارد کاربردش انجام شده و در حال انجام است. در این میان، اکثر پزشکان و بیماران موافقند که طب سوزنی می‌تواند مزایای سلامتی مختلفی را ارائه دهد.

طب سوزنی: جایگزینی مطمئن برای طب مدرن
طب سوزنی زمانی که توسط یک متخصص طب سوزنی مجاز در محیط بالینی کنترل شده انجام شود، مزایای بی شماری دارد. در بسیاری از موارد، طب سوزنی نتایج یکسان و یا بهتر از طب مدرن را البته بدون خطرات و عوارض جانبی ارائه می دهد. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که طب سوزنی چیست و موارد کاربرد آن کدامند همچنین برنامه طب سوزنی کلینیک دکتر منوچهر امینی هستید، با ما تماس بگیرید.

منابع

۱۴ Benefits Of Acupuncture: The Mind/Body Connection